Hvordan får du dit første kørekort

Når du skal tage dit første kørekort til bil skal du både have teori- og køreundervisning hos en kørelærer – og dertil er det et lovkrav at du gennemfører et færdselsrelateret førstehjælpskursus.

Din guide til at tage dit første kørekort

1. Kom i gang med dit første kørekort

Her er hvad du bør være opmærksom på, når du tager dit første kørekort:

• Start med at finde en køreskole – se på køreskolens hjemmeside for at få mere information om køreskolen.
  • Hav med i dine overvejelser hvor køreskolen er beliggende og om der forefindes flere afdelinger – så du ikke begrænses af beliggenheden.
  • Er kørelærerens erfaring og kvalifikationer oplyst på hjemmesiden.
  • Hvilke undervisningsmetoder benyttes – f.eks. vil du blive undervist af en kørelærer med mulighed for at stille spørgsmål.
  • Tilbyder køreskolen ubegrænset teori.
  • Hvilken type biler benyttes.
  • Tal med dine venner om deres erfaringer og tjek Trustpilot.
  • Tjek hvor længe køreskolen har eksisteret i forhold til troværdighed.

2. Alderskrav og helbredstjek

Du skal først og fremmest sikre dig, at du opfylder alderskravet samt de helbredsmæssige krav for at starte på dit første kørekort.

• Du kan begynde 3 måneder før din 17-års fødselsdag.
  • Du skal dokumentere din helbredstilstand med en lægeattest.

3. Teori- og køreundervisning

Undervisningen omfatter både teoretisk og praktisk køreundervisning.

• Teoriundervisning: Du skal deltage i minimum 29 teorilektioner, hvor du lærer om færdselsregler, trafiksikkerhed og andre vigtige aspekter af at være bilist.
  • Praktisk køreundervisning: Du vil få praktisk køreundervisning, hvor du får mulighed for at anvende de teoretiske principper i praksis. Du vil køre på vejene med en kørelærer ved din side, der vil guide og evaluere dine kørefærdigheder.
  • Du skal gennemføre et komplet manøvrebanekursus på en lukket øvelsesplads og et komplet glatbanekursus på køreteknisk anlæg.

4. Førstehjælpskursus

Du skal gennemføre et førstehjælpskursus med fokus på færdselsrelaterede nødsituationer.

• Kurset er obligatorisk og skal være mindst 8 timer langt.
  • Du skal kunne fremvise et gyldigt kursusbevis sammen med din ansøgning om kørekort.
  • Du bør være opmærksom på at kursusbeviset kun er gyldigt i 1 år.

5. Teori- og praktisk køreprøve

Når du har gennemført teoriundervisningen og føler dig klar, kan du tage teoriprøven, som afholdes hos politiet. Du skal bestå teoriprøven for at kunne gå videre til den praktiske køreprøve.
Den praktiske køreprøve gennemføres med en køreprøvesagkyndig fra politiet, der vurderer dine kørefærdigheder og evne til at håndtere forskellige trafiksituationer.